Kasih, Relakan Ku Pergi 10

Bab 10

“Mari kita makan Bang.” Tegur Datin Azmah, mengajak Dato Azman makan.
Pembantu rumah sudah siap menghidangkan makan malam.

“Budak-budak semuanya mana?”

“Azlan ada di atas, Azlin malam ni ada dinner di Kuala Lumpur, Azrin ada kuliah tambahan malam ni dan Azmil dalam biliknya apalagi kalau bukan sedang main computer game.” Kata Datin Azmah.

"Nanti saya panggil Azlan dan Azmil turun. Boleh kita makan sama-sama."

Datin Azmah sudah faham benar dengan perangai Dato Azman. Dia sangat berpegang teguh dengan institusi kekeluarga.

“The family that’s eats together stays together."

Dato datang dari keluarga yang sangat kuat perhubungan saudara dan kini dia juga memberikan sepenuh kasih saying kepada anak-anaknya. Sehingga sekarang bila mereka sudah besar panjang pun, Dato Azman sangat rapat dengan anak-anaknya.

"Azmil, Azlan, mari turun makan nak. Daddy tunggu nak makan sama ni."
Datin memanggil anak-anaknya.

Tidak lama kemudian mereka berdua berdua berlumba-lumba turun, masing-maing cuba sampai dulu macam mereka masih kanak-kanak lagi. Azmil sudah hampir sama tinggi dengan Azlan. Muka mereka seiras, cuma Azlan lebih cerah sedikit dan rambut Azmil lebih beralumn.

"Kedua-dua anak terunanya sudah lebih tinggi daripada Dato." Fikir Datin Azmah sendirian semasa melihat anak-anak lelaki kesayangannya.

Muka mereka lebih mengikut iras mukan Datin. Manakal Azlina dan Azrin mempunyai iras muka Dato. Orang kata sejuk. Datin tersenyum, mungkin betul juga. Dato seorang suami yang baik. Kebahagiaanya nampaknya apabila berada bersama Datin dan anak-anaknya. Datin sungguh bersyukur apabila dia temuikan dengan jejaka bernama Azman semasa dia belajar di Uk hampir tigapulah tahun yang lalu. Mereka dipasangkan kerana mempunyai nama yang hampir serupa. Datin mempunyai satu sifat yang inginkan kesempurnaan dalam hidupnya. Dia bekerja keras untuk membuatkan semuanya sempurna dan teratur dari segi kehidupannya dengan Dato dan juga anak-anaknya, semuanya ada system dan peraturannya sendiri.

Sekarang bila anak-anaknya sudah dewasa dia berpuas hati dengan didikannya anak-anaknya semua Datin bersyukur anak-anaknya semua menjadi baik dan boleh di katakan berjaya. Yang tinggal cuma Azmil masih lagi sedang di dalam Tingkatan 4. Datin yang sentiasa mengikuti prestasi dan pencapaian anaknya tahu yang Azmil juga seorang yang bijak di dalam kelasnya. Pada tahun hadapan Azmil akan menghadapi peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia. Dia kini menuntut di Sekolah Bestari Putrajaya 1 di Presint 8.


Kini Azlan sudah menjangkau umur 27 tahun. Azlan telah belajar di University of Brighton, demi memenuhi minat dan cita-citanya untuk menjadi seorang jurutera. Oleh kerana Dato ingin dia lebih berdaya saing, Dato telah menghantar Azlan untuk melanjutkan pengajiannya MBA di Heriot Watt University, Edinburg, sebuah Universiti yang terkenal dengan pengajian busines dan industri. Kini baru 2 tahun Azlan kembali ke Malaysia dan terus bekerja dengan Syarikat Dato Azman. Memang Azman lah yang sering di perkatakan oleh Dato untuk mengantikkanya satu masa nanti.

Manakala Azlin juga baru pulang dari UK, dengan berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Pengajian Perniagaan dari Imperial College, London. Dia juga kini bekerja dengan Dato Azman, di Kuala Lumpur. Azrin pula pelajar tahun 3 di fakulti Perubatan di UKM, memburu minatnya untuk menjadi seorang doktor. Nampaknya perancangan yang telah di buat oleh mereka berdua untuk anak-anak telah berjalan lancar.

Sekarang mereka masuk fasa lain dalam hidup mereka, setelah anak-anak habis belajar dan telah bekerja. Sekarang yang menjadi persoalannya, Dato dan Datin sudah tidak sabar untuk menimang menerima menantu dan menimang cucu. Dato dan Datin cemburu melihat kawan-kawan mereka yang lain yang sudah menimang cucu. Mereka sudah tidak sabar menunggu Azlan untuk membuat keputusan untuk mendirikan rumah tangga. Kini mereka sudah agak mendesak Azlan supaya mencari pasangannya tetapi Azlan sehingga kini Azlan asyik sibuk dengan kerjayanya.

Oleh kerana Azlan masih belum menunjukkan minat untuk mencari pasangannya sendiri, Datin pun membuat perancangan untuk memperkenalkan beberapa orang gadis untuk Azlan. Sudah sebulan dia dan sepupunya Maimoon mendapatkan senarai gadis-gadis yang sesuai dipadankan dengan Azlan. Seperti mana dengan benda-benda lain dalam hidupnya Datin mahu menantunya juga seorang yang “perfect” untuk Azlan, anak sulungnya.

Semuanya cantik-cantik, berpelajaran tinggi dan juga asal usul keturunan yang baik-baik. Maimoon menunjukkan gambar-gambar gadis tersebut kepada Datin. Memang canti-cantik gadis yang di pilih maimoon, macam model pun ada.

"Kalau nak yang bertudung pun ada, anak Datuk Malik ni, Doktor, baru aje balik dari Ireland." Kata Maimoon. "Bertuah betul kalau dapat Kak oi. Cantik, Doktor pulak tu. Dato Malik takkan Kakak tak tahu."

Maimoon tahu sangat perangai sepupunya itu, yang sering hendakkan kesempurnaan dan dia dapat pulak apa yang dia kehendaki, Suami yang kacak, bepelajaran tinggi dan berkedudukan tinggi, anak-anak yang cantik dan pandai-pandai belaka. Kini dia berkehendakkan menantu yang boleh menyamai standard yang dia telah tetapkan. Sudah sebulan Maimoon berusaha keras mendapatkan calon-calon yang sesuai untuk Azlan, Datin Azmah hendakkan wanita itu graduan dari luar negara atau seorang professional, dari keturunan yang baik-baik. Ibu bapa pun yang jenis bersembahyang. Pening juga Maimoon menjalankan tugas dia itu. Nasib baik dia tidak suruh carikan yang nama dia bermula dari huruf A juga.

“Kalau tak pun, budak perempuan ni Arkitek, sudah ada syarikat sendiri. Keturunan Syed,”

"Eh ini macam Ok je ni. Cuba Maimoon tanya sedara dia. Dia ni macamana."

"Memang sedara dia hendak sangat cari budak lelaki yang sesuai untuk dia. Suzi sudah suruh set up date untuk mereka. Azlan mesti suka dengan dia ni. Ni dia pandai, cantik dan business minded pulak tu. Family dia, memang macam Kak Azmah hendak."

"Memang padan sangat dengan Azlan."

"Sesuai sangat. Moon tahu lah. Moon kan pandai dalam hal mencari pasangan ni."

Azmil yang mendengar perbualan Datin Azmah dan Mak cik Maimoon ketika itu menjuihkan bibirnya. Meluat dia mendengar kata-kata Mak cik Maimoon. Kalau dia , dia tidak rela di padan-padankan sedemikian rupa. Dia mesti mempunyai pilihan hatinya sendiri. Dia tidak akan jadi macam lembu di cucuk hidungnya. Bagaimana agaknya reaksi Abang Azlan nanti, dia kurang pasti. Kalaulah mak cik maimoon tu pandai sangat dalam mencari pasangan ini kenapa dia boleh memilih Pak cik Mahmud sebagai suaminya. Azmil tidak berapa suka dengan Pak cik Mahmud, Pada dia Pak cik Mahmud seorang kaki bodek, berpura-pura sahaja di hadapan Dato Azman, tetapi daddy macam tidak perasaan pun sikap berpura-pura Pak cik Mahmud.

Pak cik Mahmud dapat kerja dengan Syarikat Dato Azman pun setelah Maimoon berkali-kali minta tolong dengan Datin Azmah, menolong suaminya yang kehilangan kerja disebabkan masalah ekonomi yang melanda sekarang ini. Semenjak suaminya bekerja dengan syarikat Dato Azman, Maimoon selalu berkunjung ke rumah Datin. Azmil kurang senang dengan perangai Maimoon. Ada saja yang tidak kena pada pandangan matanya. Rimas Azmil mendengar cemuhan dan cercaannya kepada orang yang pada pandangan lebih rendah taraf. Setahu Azmil, Ibu bapanya tidak pernah mengajar memandang rendah pada orang lain. Tetapi sejak akhir-akhir ini Datin sudah seperti terikut-ikut dengan kata-kata Maimoon.

“Mari kita makan Azlan , Azmil,” seru Dato Azman.

Mereka berdua duduk bersebelahan dan tanpa membuang masa terus menjamah makanan yang terhidang.

“Mummy masak special hari ini kata Datin.”


Memang hari ini lain pula lauk pauk yang datin sediakan untuk keluarganya, nasi beriani, lauk ayam masak merah, dalca daging dan acar buah. Bibik pula sedang sibuk menuangkan air sirap untuk semua.

"Mummy masak ke bibik yang masak?" Tanya Azmil. Menduga. Mulut datin terus muncung, tahu dirinya di perli Azmil.

"Bibik tukang kacau, mummynya punya resipi." Kata Bibik.

"Macam tu bibiklah yang masak." Usik Azmil lagi.

"Enggak, kalau suruh bibik masak. Bibik tak bisa masak. Kena Ibunya yang bagi tahu macamana mahu buat."

"Sudahlah Mil, kau nak makan ke tak nak makan. Banyak pulak soalannya." Marah Azlan. "Abang dah lapar ni."

"Yelah-yelah. Makan. Azlan. Daddy pun lapar." Kata Dato tersenyum melihat gelagat isteri dan anak-anaknya.

Selepas makan, Azmil terus naik ke atas biliknya. Azlan dan Dato duduk duduk di ruang tamu sambil menikmati minuman panas yang disediakan.

"Macamana Lan? Cadangan Daddy, Azlan concerntrate fulltime di projek sini dahulu. Tentang di pejabat tu, Daddy kan ada."

"Okay Daddy. Lan memang sudah usulkan cadangan ini dengan Berahim. Mereka ada menyediakan sebuah bilik pejabat untuk Lan. Lan bercadang untuk menumpukan masa 3 hari di sini dan dua hari di Ibu pejabat."


"Okay kalau macam tu. Besok ni bila semuanya sudah smoooth running, kita tukar balik. Kata Dato Azman. Jadi bila yang Lan akan mula kerja di sini."

"Lan rasa mulai minggu depan. Okaylah."


"Pasal kerja sudah selesai, sekarang ni mummy nak suruh Lan tengok gambar-gambar yang mak cik Maimoon bawa. Pilih calon menantu mummy pulak."


Dato cuma tersenyum melihat isterin kesayangannya. Dato tahu sudah hampir sebulan Datin mengumpul biodata-biodata calon menantunya.


“Apa dia mak.” Keluh Azlan. Sejak akhir ahkhir ni Datin asyik menyuruh Azlan berkawin. Azlan naik rimas.


“Lan tengok ni gambar-gambar calon isteri yang mak cik maimoon sudah pilih.”

“Please lah Mum. This is ridiculous. Hal macam ni biarlah Lan yang
pilih sendiri.”

“Kalau Lan ada pilihan bagi tahu mak.., Boleh Mak cik Maimoon semak latar belakangnya. Sesuai tak dengan keluarga kita.”


“Mummy this is so old fashion. KalauLlan sudah suka, I don’t care about her background. I won't care about her past. Perempuan tu nak kawin dengan Lan ke, dengan keluarga kita?”


"Eh! bila sudah kawin, keluarga pun ke ambil kira tau, keluarga pihak dia, keluarga peihak kita. Kita bukan macam Mat Saleh. Itu semua tak jadi hal.” Datin Azmah sudah mula naik suaranya, bila kehendaknya tidak mahu dituruti.

"Lan tak ada pilihan lagi, biarlah dulu mak. Lagipun Lan masih muda lagi.” Azlan kena cuba membuat mummynya bertenang sikit. Dato Azman sudah mula beri isyarat mata kepada Azlan, suruh Azlan relaks sedikit.

"Mummy pun bukan nak paksa kawin sekarang, buat perancangan dulu. Berkenal-kenalan dulu, bertunang, kemudian baru kawin."

"Lan memang tak nak kawin sekarang."

"Habis tu bila."

"Lan bercadang nak kawin entah 2, 3 tahun lagi."

Datin dan Dato terkedu mendengar kata-kata Azlan.

"Huh lama nya, macam ni bila daddy nak timang cucu."

"Senang aje, Daddy suruh Lin kawin dulu."

"Macamana pun Lan tengok gambar-gambar ni dulu. Mak cik Maimoon sudah arrangekan dinner dengan anak Syed Ahmad hari Sabtu ni. Lan kena pergi juga." Datin memaksa.

"Jangan buat macam tu mummy. This is blackmail!"

"Lan, just give it a try, mungkin Lan berkenan mana tahu. Please Lan." Pujuk Dato. Dia kesian melihat isterinya hampa.

Mendengar kata-kata lembut Dato Azman, Azlan terpaksa akur.

"Okay hanya sekali ini sahaja Mummy. Lepas tu minta tolong, let me find my own bride." Datin gembira semula, sekurang-kurangnya Azlan mahu juga mendengar katanya untuk berjumpa gadis itu.

****************************************************************

"Azlan, Saya nak tanya sesuatu. Do you okay with this blind date?" Tiba-tiba terpacul keluar pertanyaan dari mulut Sharifah Alawiyah.

Azlan terkejut dengan pertanyaan yang dari gadis yang sedang duduk di hadapannya. Malam ini atas rancangan, Mak Cik Maimoon dan Auntie Suzi, mereka makan malam di Al Amar di Pavilion Shopping Complex. Semuanya telah telah di atur oleh mereka. Azlan dan Sharifah Alawiyah Cuma perlu hadirkan diri mereka sahaja.

"Actually, I keberatan juga. Tapi the parents keep on insisting."

"Auntie I tak habis-habis memaksa, selagi I tak setuju, selagi tulah dia orang tak mahu diam. Dia orang takut sangat I ni jadi anak dara tua."

Mereka berpandangan seketika kemudian ketawa. Selepas itu, mereka dapati mereka berdua boleh sesuaikan diri bersama.

Sambil itu sempat Azlan membuat penilaian terhadap Sharifah Alawiyah, berusia 26 tahun. Orangnya tinggi dan langsing, bersusuk tubuh seperti model. Hidung mancung, maklumlah keturunan arab, Mata galak dan besar. Azlan teringatkan watak Puteri Jasmine dalam filem kartun Alladin, Mulut yang dihiasi merah bak delima merkah. Berkulit licin dan cerah. Memang cantik dan anggun. Sharifah Alawiyah ialah seorang arkitek dan mempunyai syarikat arkiteknya sendiri. Dia mahu bebas dari naungan ayahnya dengan membuka syarikat arkiteknya sendiri. Syed Ahmad adalah seoranga arkitek yang terkenal yang telah mencipta nama dengan seni rekanya yang begitu menakjubkan.

Azlan sudah menghafal biodata Sharifah Alawiyah yand telah di berikan oleh Maimoon. Mula-mula dia berasa janggal dengan Sharifah Alawiyah. Tetapi apabila mendapat Sharifah Alawiyah sangat telus dan dan berterus terang orangnya, Azlan mula merasa senang untuk berbual dengannya.

"Kenapa orang tua kita suka betul nak nak match make. Dia orang tak tahu ke apa one thing is this world people call love." soal Sharifah Alawiyah.

Okay, sekarang you describe dengan I, macamana yang you rasa love itu sebenarnya. When the right person enter your life macamana you tahu, dialah your mister or miss right." Tanya Azlan ikhlas sebab dia belum pernah mengetahui bagaimana jatuh cinta sebenarnya, walaupun dia ada ramai wanita yang menjadi temannya. Tetapi semuanya hanya seketika.

"Macamana ya....., I imagine when I jumpa dia the first time aje, my heart will know. This is my Mr Right. Masa tu you rasa nampak bulan bintang, everything is so bright and lovely. Tidak sesiapa di dalam dunia ini kecuali You and your love.


You sound straight from fairy tales, “ padanlah dengan rupanya yang seperti Puteri Jasmine.


Yes, I believe in love the first sight. One look I tau he is the one.
And I know for you,Azlan, I am not the one.

Macamana your heart will know.

Okay contohnya ia I demonstrate kat You.


Sharifah Alawiyah bangun tiba-tiba dan pergi ke salah sebuah meja di dalam restoran tersebut dan menyapa beberapa mereka yang menduduki meja tersebut. Nampak macam rapat. Mereka berjabat tangan dan bertepuk tampar, seperti sudah lama kenal. Seorang jejaka kacak berbangsa Inggeris yang berada  di meja itu juga bangun dengan begitu ghairahnya memegang tangan Sharifah Alawiyah lantas menciumnya. Sharifah Alawiyah cuma senyum, tidak berapa lama kemudian dia kembali ke meja Azlan. Azlan cuma memerhatikan nya, masing kurang pasti apa yang Sharifah Alawiyah ingin buktikan.


Okay, I tahu you dengan I bukan the right match.

Macaman you tahu, We have meet nearly 3 jam, You sikit pun tak jealous tengok I dengan member I.

Kan kita baru jumpa.

Well that shows, the spark is not there.

Betul tak.

Azlan cuma mengangguk.

Kalau we met for the first time, you terus jatuh cinta dengan I, cinta pandang pertama. Semestinya you jealous or at least you felt something. I proved my point kan?  Anyway I have to meet up with them juga, they are my biggest client.

"Habis tu You macam mana pulak?"

"You are a handsome guy. But I imagine, when I met up my Mr Right, my
heart will know. When the first time we touch, electrick shock will past through us. The chemistry between us.. The way you look will turn my stomach somersault."


"You ni banyak baca buku cinta agaknya."

"I still want to wait for my Mr Right."

Mereka ketawa dan rasa lega kerana sudah pasti mereka berdua tidak tertarik antara satu sama lain, terlepas dari rancangan mak cik maimoon dan auntie Suzi.

"Well kriteria Mr and Miss right ni nak agak sukar nak jumpa ye? What is the Mr and Miss right tak akan tiba. Tak kawinlah kita sampai ke tua."

"Okay masa tu kita cakap dengan auntie you and auntie I, kita dua kawin aje. At least we are already a good friend. Betul tak?"

"Buat masa ini why don’t we give ourselves a chance to find our Mr and Miss right. We deserve it."

"Okay. I setuju."

Mereka berjabat tangan, ketika itu Azlan yakin dengan apa yang Sharifah Alawiyah katakan memang betul kerana tidak ada reaksi kimia antara mereka apabila mereka bersentuhan, bukan seperti yang dia alami semasa menuruni tangga Menara Pandang Jauh di Taman Wetland tempoh hari.

3 comments:

Anonymous said...

untenshaha..makin excited bc cita ni..apa2 pun dh ada hint yg azlan dh jth hati kat ita..(:x sbr nk tunggu next ntry

Anonymous said...

susahla ita cmnnie!
cepatla, cptla! nk n3 baru!!!

keSENGALan teserlah.. said...

"bukan seperti yang dia alami semasa menuruni tangga Menara Pandang Jauh di Taman Wetland tempoh hari.."

uuuuu..hint tok ita nieh..
tp kalo azlan jth cinte kat ita,,gaya cm datin azmah nieh xstuju je..
yelaa,,nk ade pangkat,,,kelulusan luar negara la..hape la..isk2..
smbung2.