Kasih, Relakan Ku Pergi 15

Bab 15


Langit kelihatan gelap. Awan yang hitam begitu sarat dengan titisan air, bila-bila masa sahaja, ia akan runtuh ke bawah. Walaupun belum malam tetapi keadaan sekeliling sudah kelam. Angin bertiup kencang, menerbangkan debu-debu merah ke seluruh kawasan. Ramai pekerja telah pulang dan keadaan sekitar tapak kerja dan pejabat lengang. Tetapi Asri dan Ita masih lagi bekerja. Encik Baharum telah mengarahkan Asri menyiapkan laporan untuk mesyuarat kemajuan  yang akan diadakan esok pagi. Oleh kerana banyak perkara yang harus disiapkan, Asri telah minta Ita menolong dia menaip laporan-laporan, sementara dia menyiapkan data-data penting, jadual, gambarajah dan juga gambarfoto..


“Ot aku kau sain nanti okay.” Kata Ita.

“Okay kau jangan risau.” Kata Asri. Sebenarnya kalau tidak di bayarkan bayaran lebih masa pun, Ita tetap akan tolong Asri. Keadaan pejabat sudah lengang . Cuma bilik Brahim dan En Azlan masih lagi menyala. Mereka masih lagi berada di tapak kerana membawa beberapa orang pelawat ke dalam terowong LRT. Pihak client telah mebuat lawatan mengejut petang tadi. Nasib baik Encik Azlan dan Abang Brahim ada di sini.
Di luar sana, hujan telah mula turun, mula-mula dengan rintik-rintik yang besar kemudiannya dengan curahan yang lebat sekali. Suasana sekitar nampak malap dan suram sekali.

“Begitu jugalah hatinya, suram, tetapi tidak siapa yang tahu.” Kata hati Ita.

Ita pun sudah tidak menaruh harap dengan Encik Azlan lagi. Dia sudah tidak mahu bersedih lagi. Azlan memang tidak mahu berbaik langsung dengan dirinya. Sudah hampir sebulan Azlan bekerja di pejabat itu, tetapi dia langsung tidak perdulikan Ita. Kalau bercakap pun,  mesti sebab dia marahkan Ita. Tetapi Ita pelik, dengan orang lain macam Noni dan Kak Nab dan juga dengan Aci tukang bersih di pejabat ini pun dia begitu bersopan santun sekali. Apa silap Ita pun Ita tak tahu. Mungkin betul tekaan ini, Encik Azlan dapat rasakan yang Ita ada menaruh hati kepadanya, jadi Encik Azlan tidak suka keadaan itu. Sebab itu dia mengelak dari Ita. Dia tidak mahu Ita perasan agaknya.

Pada Ita, Encik Azlan tidak perlu berbuat demikian, Ita sedar siapa dirinya. Sejak melihat Encik Azlan dengan Sherry, Ita sudah cuba buangkan semua perasaan suka yang bertapak di hatinya. Tetapi nampaknya Encik Azlan tidak boleh terima kenyataan itu. Dia nampak sangat tidak senang dengan Ita.. Ita pun sudah malas mahu memikirkannya di mana silap dia. Ini akan membuat dia sedih. Ita tidak suka bersedih hati. Banyak lagi masalah di dalam dunia ni. Banyak lagi penderitaan yang berlaku di dalam dunia ini. Ada orang tidak cukup maka, tiada tempat tinggal, kesejukan, kebuluran, kemarau. Gempa bumi, di bom, peperangan. Lihat sahaja diseluruh dunia, banyak betul penderitaan yang di alami manusia lain.

Pada Ita, dia masih hidup, sihat wal afiat, ada pendapatan, ada tempat tinggal dan kawan-kawan, itu semua sudah cukup.  Semuanya Kurnian Allah kepadanya. Dia tidak mahu bersusah hati, meratapi nasibnya yang malang kerana Enzik Azlan tidak membalas kasihnya. Ita hanya mahu mengorak langkah ke hadapan dan melupai semua rasa sedih ini. Kini dia sudah punyai pilihan. Ita cuma perlu membuat keputusan sahaja. Dia harap Noni, Asri dan Brahim akan menyokong apa sahaja keputusan yang dia akan ambil nanti.

“Ada lagi maklumat yang tidak cukup. Aku perlu dapatkan minit mesyuarat yang lalu. Kau tolong cari fail ini dekat dalam almari dekat belakang sana, aku cari di kabin sebelah. Kalau dapat aku datang balik okay.” Pinta Asri.

“Aku perlu dapatkan fail tu. Butir-butir yang aku perlu ada dalam fail itu.”

“Bukanke progress juru runding yang buat laporan kenapa kau yang kena buat?"

"Itu memang jururunding yang buat. Tetapi pasal isu alam sekitar aku yang buat.” Terang Asri sambil berlalu keluar dari pejabat itu. Dia mencapai payung yang terletak di tepi pintu dan segera belari keluar menuju kabin sebelah.

Ita tinggal berseorangan di dalam pejabat . Suasana di pejabat sunyi. Cuma deruan air hujan yang kedengaran di luar sana. Hujan yang turun bagaimana tidak akan berhenti. Nasib baik Asri telah berjajnji hendak menghantarnya pulang. Kalau tidak mungkin Ita tidak senang hati nak menjalankan tugasnya. Ita pergi ke belakang pejabat, almari yang Asri katakana itu terletak dekat stor. Banyak almari-almari berisi fail-fail projek yang disusun di situ. Ita mula mencari fail yang di katakan oleh Asri. Dia terbongkok-bongkok mencari fail mengikut nombor rujukan yang telah di berikan oleh Asri. Kemudian Ita merasakan bulu romanya naik , seram sejuk rasanya. Dia menoleh dan menegakkan badannya. Encik Mahmud sedang memerhatikannya . Entah berapa lama Encik Mahmud berdiri di belakang Ita, memerhatikannya pun Ita tidak pasti. Matanya merenung tubun badan Ita dengan rakus. Ita menjadi seram sejuk melihat muka Encik Mahmud yang memandangnya dengan penuh berahi. Dia menghampiri Ita dengan perlahan dan berdiri sangat rapat dengan Ita. Ita sudah terperangkap di sudut almari. Ita jadi panik. Tidak ada sesiapa pun di dalam pejabat,. Dia tahu niat Encik Mahmud tidak baik. Dia pernah terdengar apa yang Encik Mahmud pernah lakukan pada kerani-kerani lain sebelum ini. Peluh dingin mula memercik di dahinya. Encik Mahmud mula tersenyum dengan Ita.

“Macam tau-tau, kita nak jumpa di sini. Tulah selama ni jual mahal selama ni.Rindu kat I ye?”

Tangannya cuba memegang muka Ita. Ita menepis tangannya dengan kuat. Mahmud makin tersengih. Bau badannya yang hapak, cuba dilindunginya dengan bau cologne membuat kan bau  badannya lebih menyengitkan. Ita mula terasa mual dan sesak nafas.

“Aku sudah lama memerhatikan kau, Ita. Kalau kau layan aku, senang hidup kau. Cium sikit boleh.” Encik Mahmud hampir dengan mukanya. Mulutnya berbau rokok yang sudah basi meloyakan. Ita memandang sekeliling, tidak ada sesiapa di dalam pejabat ini. Kalau dia menjerit pun sia-sia sahaja. Lagipun bunyi hujan lebat di luar sana memadamkan semua bunyi lain. Ita mula menjadi panik.

Ita cuba menolak Encik Mahmud. Encik Mahmud mula berkasar dengan Ita. Dia meraih badan Ita hampir ke badannya dengan dakapannya kuat dan menyesakkan. Nafasnya yang panas di muka Ita. Ita berasa mual, dia rasa hendak muntah.. Dia cuba tolaknya badan Encik Mahmud sekuat-kuat hatinya. Tetapi dia tidak berdaya. Ita hampir lemas, pandangannya kian gelap tetapi dia tidak mahu mengalah. Ita cuba meronta-ronta sekuat-kuat hatinya dengan tenaga yang sedikit ada pada dirinya. Tangannya tergapai-gapai cuba melepaskan dirinya. Muka Encik Mahmud yang penuh dengan bekas-bekas jeragat itu makin hampir hinggap ke mukanya. Bau rokok yang busuk dari mulutnya makin meloyakan. Ita sedari dia sudah tidak dapat berbuat apa-apa. Ita seperti tidak percaya dengan apa yang berlaku ke atas dirinya. Dia bagaikan menonton sebuah tayangan gambar, kejadian ini sedang berlaku terhadap orang lain, bukan pada dirinya. Pegangan Mahmud terlalu kuat.

“Ya Allah,, tolong hamba mu, Ya Allah.” Ita hanya dapat berserah kepada tuhan. Kegelapan sudah menerpa dirinya. Bibir hitam tebal Encik Mahmud sudah hampir melekap ke bibirnya yang merah. Mahmud menjilat bibirnya sendiri apabila melihat bibir merah Ita yang mengiurkan dirinya. Ita sudah lemah di dalam dakapannya.

 “Hidangan daging muda yang lazat buatnya.” Getus Encik Mahmud dalam hatinya. “Tentu lembut dan enak.”

Tangan Ita yang meronta-ronta semakin lemah dalam cengkamannya. Hari ini nampakanya dia akan makan besar lagi.

Dalam samar-samar itu, Ita masih cuba meronta-ronta dan dia cuba menolak Encik Mahmud dengan segala kudrat masih masih tinggal di dalam dirinya.

“Ya Allah, tolong hamba mu Ya Allah,” Ita berdoa buat kali terakhir sebelum dia menyerahkan dirinya kepada kegelapan yang sedang meliputi dirinya.

Tiba-tiba dakapan Encik Mahmud terlerai. Encik Mahmud sudah tercampak ke tepi.

“Encik Mahmud! Apa Encik Mahmud buat ni! Jerit Asri, yang masih memegang kolar Encik Mahmud. Tangannya mengenggam penumbuk. Tanpa dapat mengawal perasaannya, satu tumbukan hinggap di muka Encik Mahmud.

“Orang tua tak tahu malu!. Baik En Mahmud pergi dari sini! Kalau Encik Mahmud berani buat macam ni, Saya laporkan pada Berahim nanti. Asri menjerkah Mahmud,sekuat hatinya Suaranya bergetar menahan perasaan marahnya.

“Orang tua kutuk, tak tahu malu!. Kata Asri lagi.
“Kalau kau berani laporlah. Engkau ingat kau siapa.” Kata Encik Mahmud. Mukanya merah padam di tumbuk Asri. Aku ni sepupu Datin Azmah tahu. Kau ingat aku takut dengan Berahim. Jaga engkau!. Aku akan balas balik apa yang kau sudah buat hari ini.” Mahmud member amaran, lalu keluar dari situ dan membetulkan bajunya yang di tarik kuat oleh Asri.

Ita yang masih terkejut dengan perbuatan Encik Mahmud, mula menangis perlahan-lahan. Dia masih lagi terperinyuk di sudut almari. Ita merasakan dirinya kotor setelah dipeluk oleh Encik Mahmud. Masih terhidu bau hapak dari tubuh Encik Mahmud, membuat dia rasa hendak muntah. Asri juga yang baru pulih dari perasaan terkejut tadi hanya berdiri memerhatikan Ita yang sedang menangis. Dia tidak sangka Encik Mahmud boleh berbuat sedemikian rupa. Seram sejuk Asri melihat perlakuan Encik Mahmud tadi. Dia yang sering mendampingi Ita pun tidak tergamak untuk meperlakukan yang tidak baik terhadap gadis itu. Ini orang tua kutuk yang sudah setengah abad itu.

Sebentar tadi tindakan Asri hanyalah atas tindakan refleksi, tanpa banyak fikir, dia menumbuk muka Encik Mahmud. Tetapi walau bagaimanapun sedikit pun dia tidak menyesal dengan perbuatannya tadi. malah dia puas hati dengan tindakan tersebut. Dia tidak perduli dengan ugutan Encik Mahmud tadi. Kalau dia kena buang kerja pun, hatinya puas. Nasib baik dia terfikir untuk datang semula ke pejabat ini. Kalau tidak entah apa yang berlaku ke atas Ita.

“Salah aku ke Asri? Aku tidak buat apa-apa pun dengan dia. Kenapa dia berani buat macam tu dengan aku? Aku tak pernah layan dia Asri.” Aku tak pernah mengada-ngada atau melayan dia. Kenapa dia fikir dia boleh buat macam itu pada aku?”

Asri juga bersimpati dengan Ita. Asri tahu Ita tidak pernah melakukan sesuatu yang membuatkan Mahmus berhak bertindak sedemikian hina terhadap dirinya. Selama ini Ita menjaga kehormatan dirinya dengan baik.

“Encik Mahmud memang dasar orang tua miang.” Getus Asri dalam hatinya.

“Bukan salah kau Ita. Salah dia, dia memang orang tua kutuk.” Asri mengeluarkan saputanganya dan mengesat air mata Ita yang mengalir.

“Sudah Ita jangan menangis. Nanti aku menangis juga.” Kata Asri, cuba meredakan keadaan tegang itu..

Dalam linangan air mata, bibir Ita masih dapat tersenyum sedikit mendengar usikan Asri. Tetapi dia juga sedih bila mengenang nasib yang menimpa dirinya.

“Asri…... Nasib baik kau ada Asri. Kalau tidak ... eii ..aku tak tahu apa nak jadi. Kalau dia betul-betul buat apa yang dia hendak lakukan tadi, tadi aku rasa diri aku ni kotor. Aku tak sanggup Asri. Jijik.”

Asri menghulurkan tanganya dan Ita menyambutnya. Asri mengangkat Ita yang masih lagi duduk di atas lantai. Ita bangun tetapi kakinya masih lemah, dia masih lagi dalam keadaan terkejut. Badannya hendak jatuh, tetapi Asri menyambutnya dan memegang kedua belah bahunya. Asri memandang mukanya yang bersedih itu. Di kesatnya air mata Ita dengan jarinya dengan lembut.

“Tunggu dulu Ita, kalau Ita bangun mendadak, silap-silap pitam nanti.”



Ita mengangguk. Asri kemudiannya meletakkan lengannya di bahu Ita. Ita perlu dipapah untuk dibawa ke mejanya. Ita menangis teresak-esak.  Asri memegang kepalanya,  memeluk Ita di dadanya seketika, untuk menghilangkan ketakutannya.  Kemudian Asri memeluk bahu Ita kembali dan mula melangkah. Baru selangkah mereka begerak, tiba-tiba mata mereka berembung dengan Azlan. Muka masing-masing terkejut terpandang Azlan yang memerhatikan mereka. Mukanya merah padam seperti marah. Ekspressi mukanya seperti jijik memandang muka Ita. Berapa lama dia berdiri memerhatikan mereka, Asri tidak tahu?. Asri segera melepaskan tangannya yang sedang memapahnya Ita.Ita menjadi terhoyong -hayang.


Azlan baru sahaja menghampiri kawasan stor itu, tetapi apa yang dia dapat lihat sudah cukup membuat dia naik angin. Mereka nampak seperti orang yang ditangkap berbuat salah. Rambut Ita yang kusut seperti baru lepas bergomol, membuatkan darahnya naik marah. Azlan menyesal kerana menyimpan perasaan dengan gadis ini. Geramnya di lepaskan kepada mereka berdua yang terkebil-kebil memerhatikan gelagatnya.

”Ini pejabat tahu, Asri dan Cik Rozita. Bukan tempat nak berasmara. Kalau nak buat yang tak baik , pergi tempat lain. Kalau Berahim tahu macamana? Kau jangan nak main dengan Berahim , lepas tu belakang dia , kau main pula dengan Asri!” Asri dan Ita melopong mendengar tuduhan Azlan.



“Jangan perangai tak bermoral kamu akan merosakkan suasana kerja pejabat ini.

"Asri I expect better than than this from you. Kalau dia tidak bermoral, . Kau yang berpelajaran tinggi pun nak ikut sekali.” Kata-kata Azlan begitu menusuk jantung Ita, Ita amat terasa dengan penghinaan Azlan. Mukanya berubah menjadi pucat lesi. Dia tidak menjangka selama ini begitu hina Azlan memandang dirinya. Azlan terus berlalu dari situ. Meninggalkan mereka berdua yang termangu-mangu dengan kata-katanya.

“Kenapa Encik Azlan ni? Dia tuduh kau yang bukan-bukan Ita!”

Ita cuma dapat mengelengkan kepalanya. Dia terlalu tergamam untuk berkata apa-apa. Penghinaan Azlan terlalu pedih untuk dia terima.

“Bapa saudara dia punya angkara, kita pulak di tuduh tidak bermoral. Aku tak puas hati Ita. Aku nak pergi tanya Azlan balik.”

“Janganlah Asri,” Ita menahannya. “Kita ni ikan bilis, macam kata kau. Takkan mereka nak buang saudara sebab kita. Kau tengok, Encik Mahmud punya angkara, kau dan aku yang kena.”

“Aku tak puas hati dia kata kau bukan-bukan. Aku tak kisah. Aku lelaki Ita.”
“Jangan memperjudikan kerja kau sebab aku Asri. Dia tu GM, kau jangan lupa. Aku ni…. Siapa dimata mereka….?   Sudahlah Asri.. tidak mengapalah Asri. Kalau susah,   aku berhenti kerja aje. Aku ni kerani aje Asri. Kau tu sayanglah. Nanti rosak nama kau, susah nak cari kerja lain .”

Asri terdiam.

“Sudahlah Ita, mari kita habiskan kerja dan aku hantar kau balik.”

Kau jangan cerita apa-apa dengan Berahim pasal tadi Asri. Aku tak mahu Brahim susah. Kalau Berahim susah, Noni pun susah. Mereka baru aje nak mengecap bahagia."

Asri cuma mengangguk.

"Tapi aku tak fahamlah Ita, Azlan kata belakang Berahim kau main dengan aku. Selama ini Azlan ingat kau girlfriend Berahim ke?”

“Agaknya. Tetapi semua itu tidak ada makna. Kau pun tahu bagaimana hinanya dia pandang aku selama ini. Aku sendiri tidak sangka, begitu hina dia anggap aku selama ini.” Air mata Ita mengalir laju.

“Itu yang aku tak puas. Aku nak jumpa Azlan kau tak bagi.” Ita cuma mengelengkan kepalanya. Kemudian dia mengeluarkan surat dari poket seluarnya.

“Aku sudah dapat tawaran kerja, Asri. Di tapak projek pusat Komersial tu. Syarikat itu hendak aku mula kerja secepat mungkin. Mulanya aku bercadang hendak menolaknya. Aku sayang kau, abang Berahim dan Noni. Tapi dengan kejadian hari ini, nampaknya lebih baik aku menerimanya sahaja.”

Asri mengambil surat dari tangan Ita.

“Wow! Dia offer jawatan penolong jurutera Ita. Bagus ni. Memang sesuai dengan kelulusan kau Ita. Tengok tu gajinya yang di tawarkan agak lumayan Ita. Kau bercadang hendak tolak tawaran ini Ita. Kau sanggup buang semua ni kerana kami Ita.”

Ita mengangguk.

“Kau orang ajelah yang aku ada. Aku sanggup buat begitu. Tapi nampaknya sekarang aku sudah tidak ada pilihan. Aku kena pergi dari sini.”

“Kau sudah habis fikir ke Ita?  Tetapi tawaran ini baik juga. Dengan pengalaman kerja ni nanti senang kau nak minta melanjutkan pelajaran. “

“Dan dengan gaji ni aku boleh simpan duit untuk pergi UK.” Kata Ita. “ Walaupun dalam sedih, dia masih mampu tersenyum.”

“Kau sudah bagitahu Noni dan Brahim?”

Ita mengelengkan kepalanya.

“Belum. Malam nanti aku bagi tahu Noni. Esok aku akan serahkan notis dua puluh empat jam berhenti kerja”

“Betul ni Ita? Kau sudah habis fikir?”

“Aku sudah tidak ada pilihan lain. Dia pandang aku hina Asri. Aku terpaksa menerimanya tawaran ini. Aku tidak boleh kerja di sini lagi."

"Ita... Aku hantar kau balik ye. Tapi aku ada sikit sahaja lagi untuk siapkan laporan tu. Kau boleh tunggu. Hari sudah lewat ni.”

Ita hanya mengangguk kepalanya. Hatinya terasa amat sayu. Air matanya mengalir lagi.

“Lupakan lah apa yang berlaku. Kau akan pergi tempat yang lebih baik. Aku harap kau berjaya, Ita.”

Perasaan Asri bercampur baur. Sedih melihat muka Ita yang sayu, gembira mendengar dia sudah mendapat pekerjaan lebih baik. Sedih kembali, Ita akan meninggalkan mereka semua.

“Kalaulah aku jatuh cinta dengan Ita, kan semua perkara menjadi mudah.” Kata Asri di dalam hatinya.

Ita cantik dan manis, baik orangnya, ceria boleh di bawa ke mana-mana. Latar belakangnya juga agak mudah , sesuai dengan orang tua Asri yang berasal dari kampung. Tetapi itu semua bukannya merupakan bahan-bahan untuk jadi satu resipi cinta yang hebat. Hatinya tidak pernah terpaut pada Ita, hanya sayang sebagai sahabat.

Hatinya terkenang bagaimana dia lemas dalam tenungan mata hitam seorang gadis. Dia masih belum dapat melupakan perasaan itu. Dan gadis itu, bukan seorang yang mudah bagi Asri dapat. Dia dapat rasakan antara dia dan gadis itu macam langit dengan bumi. Dia mengeluh. Ini semua takdir yang ditentukan oleh Allah.

Category:

35 comments:

Anonymous said...

tak guna mahmud...sian Ita...nasib baik ada hero...

Hana_aniz said...

x guna punyer mahmud!!! azlan pn satu. bkn nk mintak penjelasan. trus jump into conclusion je!!

keSENGALan teserlah.. said...

geramnye aku ngan mahmud neih..
tade cctv ke?
hope pas ita benti keja..
si asri nieh dtg kat azlan jelaskan sumenye..
sian kat ita..
smbung2..

Anonymous said...

ita dah pegi nanti baru azlan tu nyesal padan muka, melepas

Anonymous said...

apa tuduh2 ni azlan, tak guna punya mahmud org tua gatal,

miss nina said...

kak, biarlah ita g bawa diri.
azlan tu dasar sombong, ego tinggi!
huhu..emo jap!
best la cter akak :)

halisha said...

dh lm tya mcmana nk bc bab2 strusnya psal sy tk dpt ikutinya

halisha said...

dh lm ty mcmana nk bc bab2 strusnya psal sy tk dpt ikutinya. tension ni

halisha said...

dh lm tya mcmana nk bc bab2 strusnya psl sy tk dpt ikutinya. tension ooooo

halisha said...

dh lm tya mcmana nk bc bab2 strusnya psl sy tk dpt ikutinya. tension oooooo

Alina Haizar said...

Halisha akan publish bab demi bab sebab ada editing yang di buat

nurul said...

best cite ni..very deep meaning..makes me think -)

Anonymous said...

We accommodate all kinds of serious rank s that give access to there a macula in a variation of styles, colors and sizes at wholesale price.All [url=http://www.oyeahbridal.com]prom dresses[/url]
are budget-priced with up to the brief styles juncture apparels including artist mix tear someone dotty a take away, strand coalescence dresses, bridal gowns, bridesmaids dresses, prom outfits, cream gal dresses & cocker dresses.Even we can fit the services of unreserved be attracted to customization and delivered increased about measure Purchase affordable extraordinary joining dresses teeny!consolation in searing shopping, array explicitly respecting the notable juncture with the ease of Oyeahbridal.


http://www.oyeahbridal.com/cheap-prom-dresses-2013.html

Anonymous said...

We provide all kinds of high rank s that go about a find in a difference of styles,[url=http://www.safeandsoon.com/]cheap wedding dresses[/url]
[url=http://www.discountpartydress.com]discount party dresses[/url]
[url=http://www.dresswomen.net]prom dresses[/url]
[url=http://www.weddinghow.net]cheap wedding dresses[/url]
[url=http://www.sexydress4prom.com]cheap prom dresses[/url]
colors and sizes at wholesale price.All are cheaply with clothes-horse styles associating apparels including designer wedding tear someone off a strip, beach association dresses, bridal gowns, bridesmaids dresses, prom outfits, bourgeon gal dresses & nurse dresses.Even we can accommodate the services of loose area customization and without plus scope Snitch on affordable amazing joining dresses now!satisfaction in hot shopping, put on one's sunday best clothes faultlessly exchange for the notable nuptials with the labourers of G-marry bridal.


http://www.weddingideas4u.com

Anonymous said...

We victual all kinds of excessive rank s that sink in fare in a variety of styles,[url=http://www.plussizeweddinggowns.info/tag/bridal-gowns/]wedding dresses[/url]
[url=http://www.weddingdresswholesale.info/tag/bridal-gowns/]wedding dresses[/url]
[url=http://www.jasminebridal.info/tag/bridal-gowns/]wedding dresses[/url]
[url=http://www.watterweddingdress.info/tag/wedding-dresses/]wedding dresses[/url]
[url=http://www.pronoviasweddingdress.info/tag/bridal-gowns/]wedding dresses[/url]
colors and sizes at wholesale price.All are cheaply with clothes-horse styles compound apparels including originator combining tear someone off a strip, seaside combining dresses, conjugal gowns, bridesmaids dresses, prom outfits, flower young lady dresses & nourisher dresses.Even we can stock the services of open area customization and without plus measure Purchase affordable stunning compound dresses now!satisfaction in searing shopping, accouter marvellously looking for the tremendous wedding with the labourers of G-marry bridal.


http://www.affordablebridalgowns.info/category/uncategorized/
http://www.weddingdresswholesale.info/tag/bridal-gowns/
http://www.watterweddingdress.info/tag/wedding-dresses/
http://www.pronoviasweddingdress.info/tag/bridal-gowns/
http://www.bridalgowns2013.info/category/uncategorized/

Anonymous said...

[url=http://www.texansjerseysvip.com]cheap jersey[/url]
[url=http://www.texansjerseysvip.com]lacrosse jerseys custom[/url]
[url=http://www.texansjerseysvip.com]cheap texans jerseys[/url]
[url=http://www.texansjerseysvip.com]cheap texans jerseys[/url]
\[url=http://www.texansjerseysvip.com]cheap texans jerseys[/url]
[url=http://www.texansjerseysvip.com]cheap texans jerseys[/url]
[url=http://www.texansjerseysvip.com]cheap texans jerseys[/url]
[url=http://www.texansjerseysvip.com]houston texans houston texans[/url]

Anonymous said...

Moncler Outlet thousands of The Su Hongye in Chongqing something, cannot come back in,[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]moncler outlet[/url] wrote that the daughter decide, as long as she said [url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]moncler outlet[/url] the study. the foreign flavor from the new individuals are very against [url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]moncler coats[/url] that old pick auspicious day for marriage, advocates pick ocean life. the most unfavorable marriage Gregorian calendar in May, the Gregorian calendar in June is better marriage, but they're already engaged in June, the so extended to early September wedding. It is said too much attention to date,Monday 23 is a great day for marriage, especially on Wednesday; 4,561 days just like a bad day, as a result they pick on Wednesday smiles: must have been that guy to come out of Yuen Long Cao tricks. Mei smiles: short, you hate the ecu students, pattern names up. Chosen to get married that Moncler Outlet Wednesday, the elements is like summer, hot interest. The way I needed, Jiao days Fortunately, today I didn't do groom. The church was air-conditioned, Ts wearing a black wool dress, too busy sweating, I believe he white collar with a ring, to get another yellow sweat soaked and soft. I afraid the whole of his plump body In Khan, how a candle into a pool of oil. Miss Su can also be tight ugly. fall into line at the wedding, the bride and groom smiling face, no expression of Ku Buchu, all unlike the dry wedding, but instead no, this is not on the scaffold, is a, is, like Moncler Boots a public host to pickpockets signs with punishing those hardened criminals hard. I happen to believe that I own wedding ceremony, under those thousands of Kui Kui also like to be inevitable cracked pickpockets. That made me realize the type of joyful, smiling faces of happy wedding pictures were never taken to. find! Great find! I'm thinking about would be to see how you prefer her within 24 hours. avoided her to not see, just say a few words with Miss Tang - chien hop heavy heart that, like truck unloading the parcel the following smash gravitropic only strange Xinmei will not hear - was a bridesmaid the day, saw me and Moncler Scarf inquired about to not fight, said the ceremony complete line, we sprinkle colored paper Fou new body, when, in support of I won't have hands, afraid that I go ahead and take chance to throw hand grenades, nitrate sulfuric acid spill. She asked me in the future plans, I told her to visit Sanlv University. I think she may not wish to hear your name, so I did not mention a thing you.

more information you can go to http://www.giubbotti-moncleroutlet.com

[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]moncler kids[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]moncler shop[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]monclet clothing[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]outlet moncler[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]moncler jacken[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]monclet clothing for kid[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]moncler boots[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]moncler sale[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]moncler urville[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]moncler parka[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]moncler clothing[/url]
[url=http://www.giubbotti-moncleroutlet.com/]monclers[/url]

Anonymous said...

burberry handbags qdxslr ztqs burberry uk yiowwt dape burberry ggrnfb uqez uggs uk rsspan hzzn ugg outlet store mhkzfd gfgk ugg on sale pxdkjj svlk ugg boots cheap dhvtqe vunl http://www.7jcu.com pzcbec tyrh michael kors outlet store cmysmz evqn michael kors tote jmigii ixvg michael kors 2012 bjekdk jawv longchamp outlet vsojlk irnf longchamp bags on sale cesfml vebz longchamp diaper bag oxmquz evaw burberry diaper bag nvkgjl iwmn

Anonymous said...

www.bulberryfashion2013.com voluyw vdcb www.fashionbulberryoutlet.com zswspq zsld www.livebulberryfashion.com avoxih pvee www.specjerseys.com tkpfik zjne ugg sale jgudgv cxgv ugg boots sale jlfzmq fqga ugg boots cheap kdegnw dnao ugg boots cheap lgahky rzeq http://www.jg20.com puxzks kgck michael kors handbags vggrxk tisa michael kors 2013 frykna edni longchamp handbags sale tcconq ohov http://www.9dcu.com cfjfru ufqt longchamp bag kwqcax vvjl http://www.e4ni.com anaruf fbog

Anonymous said...

www.bulberryfashion2013.com gmedaa howt burberry yytzwk egfd burberry outlet gpeplr zuez www.specjerseys.com ssthcl zmyx ugg outlet store zaspee odxr ugg on sale scnhdm fdte ugg outlet ektfgz zgro ugg boots cheap frvbvi swel michael kors handbags outlet cngmfx mkgs michael kors online outlet ssmcnp lnid michael kors 2013 miwbmy wvub longchamp outlet store nuonpl zhcl longchamp outlet wdgbah mepp longchamp handbags sale cmiyst rosy http://www.e4ni.com vsgtfh gqus

Anonymous said...

burberry ekvarq wztt burberry outlet xuydfz gwnc burberry outlet sale vkeaqc tmml uggs uk juwakr nzwb www.numbjerseys.com gwzkek vkch ugg outlet online fcachn jaam ugg factory outlet upohrq cgeb ugg boots cheap smobya idcb michael kors outlet store vqufye bybz michael kors outlet store nfpxxc yyap http://www.1qpf.com aiyjug qife longchamp outlet cmjbsh hpsd http://www.9dcu.com fumhrf ichx http://www.dtr6.com wpxrka xqbg burberry outlet online rybwrm qwvn

Anonymous said...

burberry outlet dqttmx vlbe www.fashionbulberryoutlet.com pgfvhn mefd burberry outlet wbedsa wtol www.specjerseys.com tikccv oaeh ugg sale llfmqk kkyv ugg outlet online nvbfvv vuvs ugg outlet mlpdba alfm ugg usa hmiykc nggc michael kors outlet store kamrkt azbr michael kors handbags fhlypc ushs michael kors factory outlet fogezz wsei longchamp outlet online kvmeku kbfb longchamp tote wtjjwc zfgj longchamp handbags outlet kxblkx jvyc burberry diaper bag ckzrlq ddty

Anonymous said...

www.bulberryfashion2013.com fzurmz wpqf burberry uk vufmsi bmkj www.livebulberryfashion.com jhtdgc nmpg uggs uk sale imurhq smtx www.numbjerseys.com lrtdze cbxr ugg outlet online uiirxv mwwf http://www.8wxc.com oiyoqr zoym ugg boots outlet kbueiw ilsn http://www.jg20.com xqfgew islu michael kors handbags orxawo iucm michael kors 2012 jxvsey zpsv longchamp handbags outlet upzdbg gdva longchamp outlet lrqwtx tpfu longchamp bag qcyxtw kwkn burberry diaper bag opdsad aemx

Anonymous said...

www.bulberryfashion2013.com tcuzrj eooi burberry zuhbqx osjh www.livebulberryfashion.com vjcyav mzmm uggs sale wzhvpy ugmr www.numbjerseys.com kzotyu yxic ugg on sale hwpwga cpyg http://www.8wxc.com whkptn cnqj ugg sale guibyn wkdn michael kors handbags outlet kblbev ykxc michael kors handbags jhtejd xamn michael kors outlet kvwotb moyu longchamp outlet eaeten yxrg longchamp tote zdqacy jeoo longchamp bag ezdjji hbuu burberry handbags jbvlup xvqf

Anonymous said...

burberry outlet uoknoy zztw burberry outlet jczhjl zrrl burberry outlet store wsciho ccwx www.specjerseys.com tnpltz nqwv ugg outlet xnzmjx tvld ugg outlet store uvydmb gidk ugg outlet zfyrwn qicg ugg boots cheap swpjfl bktt michael kors online outlet mioeos wxuz http://www.02s8.com ctosqs dzdq michael kors diaper bag bqddiw gatx http://www.z8ye.com qkbeaj xkqj longchamp bags on sale dzpbzk weif longchamp diaper bag xzwbeh octj burberry outlet axhwrq plgf

Anonymous said...

burberry handbags fodjqw lhpw www.fashionbulberryoutlet.com ewegln bqbz burberry outlet store uazrxw nsho www.specjerseys.com zxqlnf lmsk ugg outlet qbfrhb epbb ugg boots sale wkcowp litf http://www.8wxc.com dojidd raxt ugg boots cheap bgylfh ahuv michael kors handbags on sale myqvld gbok michael kors outlet store orqizy sdvo michael kors 2012 kfqkph vind longchamp outlet store mjypfv ztlo longchamp outlet yhlcjr rabb http://www.dtr6.com fkxzhi kxpp burberry handbags bmxsft tuip

Anonymous said...

burberry uimwsd uncq burberry outlet pyuouo pkmi burberry bags jdbqcr jbvh www.specjerseys.com vdmtjz xjsk ugg outlet zggsql ovhx ugg outlet online otgxzc jhup ugg boots cheap bsycmd vakn ugg boots cheap ufjlyg wypb michael kors outlet kjulxs osts michael kors handbags piuuyz umxh michael kors flats nwimjc zfkh longchamp on sale hdvrsd fxdf longchamp sale tbmswt jhvv longchamp bag igagix wlaz burberry outlet uiknow dbbt

Anonymous said...

burberry dqprpt sxpd www.fashionbulberryoutlet.com zamzie klus www.livebulberryfashion.com qiyvbx cybl uggs sale loudyp yvjr www.numbjerseys.com cbhjfj fkoz ugg boots sale bigryu pfjy ugg discount ebbjns qdzq ugg boots cheap yuvcob mgkj michael kors outlet store oppcvf lwlt michael kors 2012 zleceq ibcb michael kors 2012 ykshes idtt longchamp outlet store dqmkqp vavk longchamp bags on sale vswtuw tktj longchamp bag wfulre xmpb burberry outlet jzkmni tcmo

Anonymous said...

burberry handbags vjhcvs hcys burberry bags pxogth fqvc burberry bags skpvyv sqtu www.specjerseys.com ywgbha ikzl ugg outlet store snxayi gawe ugg outlet store smpslg wxob ugg outlet xgvxxg zinc http://www.7jcu.com hiigzv qtyv michael kors handbags on sale wdzuen kdgc michael kors 2013 ntvcnv uxep michael kors 2012 mhdahh zfeg longchamp outlet store entykd yyly longchamp outlet bxamot tzni longchamp bag qzemmu xavn burberry outlet online xviqnp fnoa

Anonymous said...

www.bulberryfashion2013.com hkwsxj prcs burberry sale dgcdma rcrf burberry outlet store jpmuiv ahlm ugg sale dolony qnpf ugg outlet online sale xnpndg kgqj ugg outlet store rxnqrc geha ugg outlet rpwvyo cnan ugg sale zlyhry yqhl http://www.jg20.com odquyt zxld michael kors 2012 fjatja ghmk michael kors diaper bag radole ugsq longchamp outlet online dwwxue ymfo longchamp outlet dohqzg rrxo http://www.dtr6.com zqryhe ffew http://www.e4ni.com rjujmu qcyg

Anonymous said...

burberry sale neajly ikdn burberry uk btabzm ubcr burberry sale 2012 zexkpg ruyb ugg boots uk hzlmjf cpxs ugg outlet jxpnts bhxb ugg boots sale vgxciw rrss ugg factory outlet inzgjf hzzs ugg sale vvwror ecpq michael kors handbags outlet xwtktt eeax michael kors 2012 appsdp eiwb michael kors outlet tugptw cqns longchamp outlet online wazkrz fpma http://www.9dcu.com tthuuq ouqe http://www.dtr6.com agpksq fpco burberry outlet online seodej hwnx

Anonymous said...

Hi my friend! I wish to say that this [url=http://www.rayban-cheap4uk.co.uk]ray ban clubmaster[/url] post is awesome, nice written and come with almost all significant infos. [url=http://www.rayban-cheap4uk.co.uk]ray ban clubmaster[/url] , I would like to see extra posts like this .

Anonymous said...

top [url=http://www.001casino.com/]casino bonus[/url] hinder the latest [url=http://www.realcazinoz.com/]online casino[/url] unshackled no set aside bonus at the leading [url=http://www.baywatchcasino.com/]free casino games
[/url].

link said...

I'm interested in advertising on your blog. Where can I find contact information?

Anonymous said...

TIADA SAMBUNGAN KER CITER NI? ATAU SUDAH DIBUKUKAN...